Poging tot categorisering van opdrachten bij het gedicht
Inleiding - Lezen - Schrijven - Spreken - Idioom - Creativiteit - Overigen
Inleiding
Met de invoering van de 2de Fase bleek er voor poëzie nauwelijks nog plaats te zijn binnen het onderwijs. Dat is jammer want de didactische mogelijkheden van het gedicht zijn schier eindeloos en hoeven zich niet tot moeilijke begripsvragen te beperken. Met de recente veranderingen in Havo en Vwo bovenbouw lijkt literatuur en dus ook poëzie weer meer aandacht te krijgen Gelukkig, want poëzie is leuk!
Gedichten kunnen interessant en toegankelijk worden gemaakt door ze op een innovatieve, speelse en creatieve manier te bevragen. Het PIB-team laat u zien hoe dat zou kunnen.
Ter inspiratie vindt u hier een poging tot categorisering van aantrekkelijke, laagdrempelige, begripopbouwende én vakoverstijgende opdrachten bij het gedicht.
Thematisch geordende gedichten Duits, Engels en Frans om zelf vragen bij te maken vindt u in het archief.
Voorbeelden van gedichten met opdrachten vindt u ook op deze site.Indien u belangstelling hebt voor een workshop kunt u contact met ons opnemen.
Lezen
(gesloten of open)
Schrijven
Spreken
Discussiëren in Moderne Vreemde Taal over stelling(en) n.a.v. het gedicht:
Idioom
Creativiteit
Zelf dichten
Overigen
Naslag
Reflectie
(gesloten of open)