Kunstig gedicht
Klik hier voor kunstige gedichten die zijn opgestuurd en gepubliceerd. |
Maak met vier personen een groepsgedicht over beeldende kunst (b.v. schilderij, foto, beeld) of toonkunst (zang of instrumentale muziek).
- Kies een kunstuiting, die iedereen van de groep kent. Laat je inspireren
door voorbeelden van kunst die je bij CKV, Tekenen of Muziek hebt behandeld,
of door bijvoorbeeld een favoriet schilderij of liedje.
- Bespreek met elkaar het gekozen onderwerp: vertel wat je associaties
zijn en beschrijf het onderwerp dat je ziet/hoort.
- Noteer vervolgens drie sleutelwoorden, die volgens jullie groep de
kunstuiting beschrijven.
- Elk van de groepsleden schrijft één dichtregel, uitgaande
van die drie sleutelwoorden. Natuurlijk hoeven niet alle drie de sleutelwoorden
in één dichtregel voor te komen: er komen nog meer regels.
Spreek met elkaar een maximum werktijd per regel af.
- Deze eerste dichtregel geef je, met de klok mee, door aan de volgende
van de groep.
- Elk van de groepsleden schrijft daaronder een tweede dichtregel, ook
weer uitgaande van de drie sleutelwoorden, maar nu óók
geïnspireerd door de inhoud van de voorafgaande dichtregel(s).
Gebruik geen rijm!
- Herhaal dit schrijfproces totdat er vier gedichten zijn van elk 8-dichtregels.
Elk gedicht bestaat uit vier dichtregels. Elk groepslid schrijft dus
in het totaal 16 dichtregels. Natuurlijk kun je ook meer of minder gedichten
met elkaar maken.
- Door middel van stemming kiest de groep uit alle gedichten bijvoorbeeld
twee gedichten uit.
- Deze gedichten worden aan de klas voorgedragen.
- Klaar is je Kunstig gedicht.
Als voorbeeld:
De Nachtwacht
Anoniem
Hoe groots heeft Rembrandt licht en donker vermengd,
Frans Banning Cocq voor de vergetelheid behoed.
Maar kent men nog die randfiguur met hellebaard?
Een naamloze gevangen in een museale schat.
Gouden groepsportret op maat gesneden,
de oude stad kent geen schilders of schutters meer.
Op doeken doet de meester historie herleven,
stille kijkdozen naar wat er ooit eens was.
Met dank aan Esther Peze -docent Engels aan de lerarenopleiding Archimedes
te Utrecht- voor haar concept van de dichtvorm "Kunstig gedicht."